Nyhedstilmelding (e-mail)


Tilmeld Afmeld

Årets Big Banger 2009

Hvor årets ”big banger” hidtil med bl.a. Bjarne Christensens AJS Competition og Allan Kristiansen BSA B33 havde været gamle kendinge her ved løbet, blev det i 2009 en helt ny maskine, der løb med ære, pokal og laurbær. Ny! ja ny her hos os, men ellers bestemt af ældre dato. Det blev nemlig Anders Knudsens Husquarna racer fra 1929, der havde den bedste lyd.
Anders, der er inkarneret JAP-mand, kører speedway, havde været lun på Husquarna`en i 15-16 år, inden det endelig lykkedes ham at ”lokke den fra” dens svenske ejermand.
Det er da også en ualmindelig flot maskine, der med sin sølvfarve og staferinger minder om en Norton-racer. Det er dog ikke Anders´ tanke, at den skal gemmes væk blot for at stå til pynt – tværtimod, for, som Anders siger:”Har den kunnet holde til at køre på græs, kan den vel også holde til at komme ud på landevejene – bl.a. deltage i Skanderborgløbet.” Vi er helt enige, og glæder os over, at I tager turen fra Odense herover til os i det jydske.



Cyklen har disse specifikationer:

JAP-motor: 680cc, 2 cylindret V-motor, årgang 1929.
Boring og slaglængde: 70 x 88 mm.
Motoren er med aluminiumscylindre, som sandsynligvis er lavet hos Hus-quarna.
Gearkasse: Husquarna, der minder om Sturmey Archer med 3 gear til håndskifte, men ombygget til fodskifte.
 
Anders mener, at maskinen er den eneste overlevende af 3 prototyper til TT-race fra den tid, hvor den navn-kundige Folke Mannersted var kommet til at stå i spidsen for racerafdelingen. Mannerstedt tog initiativ til flere forbedringer:
aluminiumscylindre, ændrede de oprindeligt toportede topstykker til enportede, hvilket som ved et trylleslag ”satte mere skub i maskinerne.”